U bent hier: Omgaan met jeuk

Omgaan met jeuk

De netelroos behandelen

Antihistaminica remmen de afgifte van histamine. Daarmee remmen deze medicijnen ook de jeuk. Houdt u jeuk ondanks de medicijnen, bespreek dat dan met uw arts. Uw arts kan de behandeling aanpassen.

Andere maatregelen die jeuk kunnen verlichten:

pos. dermografisme 2Huid soepel houden met basiszalf

Een droge huid geeft vaak jeuk. Een basiszalf helpt de huid soepel te houden en kan jeuk verminderen. Hebt u een droge huid, zoek dan , in overleg met uw arts, naar een zalf die prettig aanvoelt.

Gebruik een koele zalf

Mentholzalf kan verlichting geven bij jeuk of bij een warm gevoel van de huid. Mentholzalf geeft zo’n 20 tot 30 minuten een verkoelend effect, dit kan voldoende zijn om krabben te voorkomen. Gebruik geen mentholpoeder, want poeder droogt de huid uit. Een basiszalf uit de koelkast kan ook verlichting geven.

Zoek verkoeling

Koel de huid door te blazen op de huid of door naar buiten te gaan. Gebruik eventueel een ventilator, draag koele wijde kleding. Gebruik ijspakkingen (cold packs) als jeuk op een klein gebied voor komt. Leg de cold pack nooit direct op de huid; doe een doek of washandje om de coldpack. Cold packs zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

coldpack

 

“verergert de netelroos door kou of door temperatuurswisselingen? Gebruik dan geen cold packs of andere verkoeling bij jeuk!”

 

 

Focus de aandacht op iets anders

Overdag hebt u vaak minder last van jeuk, omdat u dan meer afleiding hebt. Probeer de aandacht ergens anders op te richten dan op de jeuk. Bijvoorbeeld door met beide handen bezig te zijn (knutselen) of naar buiten te gaan.

Jeuk is ‘s avonds en ‘s nachts vaak op zijn hevigst. Een ontspannend bedritueel kan de jeuk verlichten. U kunt ’s avonds een ontspanningsoefening doen. U komt hierdoor tot rust waardoor de lichaamstemperatuur daalt en jeuk vaak afneemt.

Hier leest u meer over ontspanningsoefeningen.

Voorkom schade aan de huid door krabben

Om beschadiging van de huid te voorkomen zijn er alternatieven voor het krabben mogelijk. Probeer te wrijven, te kloppen, of te blazen in plaats van te krabben.

Krabt u onbewust, bijvoorbeeld in uw slaap, bedek dan de huid met kleding. U kunt dan niet rechtstreeks op de huid krabben, waardoor u beschadiging van de huid voorkomt.

Zorg daarnaast voor schone, gladde en kortgeknipte nagels.

 

Mw. DrenthNaast de voorgeschreven medicijnen maak ik, indien nodig vooral  ’s avonds en ’s nachts gebruik van ice packs, zodat het schrijnende gevoel en de jeuk onderdrukt worden en er meer kans is om binnen redelijke tijd in slaap te vallen. Dit werkt niet altijd omdat de pakken er vanaf glijden en het strak bevestigen weer nieuwe jeukplekken oproept. Als het wel werkt, is dat maar tijdelijk en als ik even wakker ben geworden omdat ik eruit moet begint de jeuk en het schrijnen weer van voren af aan.

Ik schuur de plekken met een ruwe handdoek en smeer ze daarna in met Ice gel. Dat geeft even verlichting maar daarna schrijnt het des te meer omdat het nu ook ruw is. Dus dan maar weer zalf er op. Ik heb talkpoeder met menthol geprobeerd maar dat wordt een stoffige bende. Ice gel heeft hetzelfde effect en is makkelijker onderweg te gebruiken. Als dit allemaal niet of niet snel genoeg helpt, sta ik ’s nachts gewoon op en ontwikkel ik mijn computervaardigheid. Lezen wil niet met jeuk en vermoeidheid maar achter een computer iets nieuws proberen leidt af. Bovendien beweeg ik zo weinig dat je niet langs de verdikte plekken schuurt. Om een uur of vier of half vijf voel ik opeens dat de ‘jeukknop’ omgedraaid wordt en kan ik naar bed.

– Mw. D. 70 jaar –